שביל ישראל לאופניים חרט על דגלו את שיתוף הקהילות המקומיות ורוכבי האופניים. עד כה סייעו המתנדבים בהכשרתם של ארבעה מקטעים: סינגל צוקים, סינגל נחל חווה, מואה, ושדה בוקר עבדת ...
האירוע הראשון נערך בהשראת IMBA, איגוד העולמי לאופני הרים, שממנו ספגנו את הידע בתכנון ובניה של שבילים. "רוכבים בונים" זה היה המודל שבו קהילות לקחו אחריות לשבילים בגזרתם ויצרו ביחד עם מנהלי השטח את המסלולים החביבים עליהם. כך התחילו מערכות השבילים המפורסמות בעולם. מהניסיון שלנו אי אפשר למנות כאן את כל היתרונות בעריכת אירועי התנדבות כאלו ונתרכז כאן בכמה מהם:
המפגש בין רוכבים ומנהלי השטחים הפתוחים – מהניסיון שלנו בהתפתחות התחום בישראל והרשות הטבע והגנים בפרט אנו רואים שלפני כעשור רוכבי האופניים – עם הקסדה על הראש, המגנים, והבגדים הצבעוניים – נתפסו כפורעי חוק הפוגעים בסביבה, מנותקים מהנורמה של הטיול בטבע. הרוכבים עצמם הרגישו כנרדפים על ידי פקחים רעים שרצו רק למנוע מהם להנות מהשטח בדרכם. באירועים הראשונים היו כ-50% מתנדבים וכ-50% אנשי רשות הטבע והגנים. זו הפעם הראשונה בה עבדו זה לצד זה הרוכבים לצד הפקחים, והחוויה פתחה דיאלוג וערוץ תקשורת ישיר להדברות ולוויכוח. המושמצים מהרשתות הפכו לאנשים ערכיים שיודעים גם לסייע לקדם שבילים. אם יש לציין נקודת זמן שבה חל השינוי ברשות הטבע והגנים בגישה לרוכבי האופניים היה באירוע ההתנדבות הראשון בישוב צופר שבו הכשרנו את סינגל צוקים. בערבים בסוף העבודה המשתתפים נהנו ביחד מהרצאות מרתקות על טבע והסביבה.
לקיחת אחריות של הרוכב ושותפות שלו בשבילים – דבר חשוב נוסף זה האחריות של הרוכב לקידום השבילים והשמירה עליהם. המגמה של לקטר "למה לא עושים יותר שבילי רכיבה", למה אין לי איפה לרכב" , משתנה שהרוכב שותף להקמתם של השבילים. עולם הרכיבה אסור שיסתכם רק בקניית אופניים יוקרתיים ורכיבה. רבים מאתנו לקחו את התחום גם לצד החברתי כמו לעבוד עם בני נוער, לסייע למוגבלים ברכיבה, הקמת מועדונים, שיטור קהילתי וכן גם סיוע בהקמה של שבילים. השותפות של הרוכב בבניה של השביל משנה את התפיסה של השביל בעיניו. כשהוא חשוף למערך השיקולים בתכנון ובניית השביל.
תרומה לקהילה – בכל מקום בו ערכנו אירוע שכזה השארנו למועצות שביל לתפארת. לא רק באנו להנות לרכב אצלם אלא גם סייענו לתשתית.
כיף – מהאירועים האלו כולם נהנים!!!!
כלכלית – אירועי ההתנדבות חוסכים חסכון משמעותי בעלות הכספית של הקמת השביל וזה מאפשר לנו להמשיך להתקדם גם שלא עומדים לראשותנו האמצעים הנדרשים.
האירוע האחרון התקיים בין ה-13-17 לנובמבר באזור שדה בוקר. ישנו בחאן השיירות באוהל לינה משותף. יצאנו כל בוקר לעבודה בין 20-30 מתנדבים והתחלקנו לקבוצות עבודה קטנות יותר שהובלו ע"י בוני שבילים מקצועיים מהטובים בארץ: רמי גולד, וורן פרייר (מעז הרים), ויואב בהט.
העבודה הייתה העבודה הרגילה – מעדרים, מגרפות, טוריות, דליים ומריצות. הספקנו בשבוע העבודה לייצר שביל באורך של כמעט 25 ק"מ בין שדה בוקר לעבדת. השביל קיבל משמעות נוספת שבאחד הימים הגיעו ילדים בדואים מבית ספר עבדת ומבית ספר צין שלראשונה הגשימו חלום של לחבר בין שני בתי הספר בשביל אופניים!!! השביל גם עובר לראשונה בתא שטח שהיה עד כה ללא גישה ויוצר חיבור מאוד חשוב למערכת השבילים בין שדה בוקר, בור חוורים, נחל חוורים, חאן שיירות, גן לאומי עין עבדת, והעיר עבדת . המבטים של הרוכב לאורך השביל הם המזכרת שהרוכב ייקח אתו חזרה מהרכיבה.
את כל אירועי ה"רוכבים בונים" הובילה רשות הטבע והגנים.
תודה לכל המשתתפים והמתנדבים .