שביל ישראל לאופניים אינו "עוד" שביל. זהו שביל שהוכשר על פי התקנים הגבוהים ביותר ובעמל רב של מתנדבים ובעלי מקצוע שונים. השביל עובר בתחום שמורות טבע, בין אתרי תרבות, וחוצה תאי שטח שעד כה היו סגורים ואסורים לרכיבת אופניים.

עלינו כרוכבים להעריך את הזכות לרכוב בשביל ובמקומות מהיפים והמיוחדים של ארצינו.

השביל מתוכנן בקפידה ומתואם מול כל הגורמים הרלוונטים ובהם הצבא, רשויות מוניציפאליות, רשות הטבע, קק"ל ועוד. מהלך התיאום אינו פשוט ובעיקר, אינו מובן מאליו. כל הגורמים המעורבים הכירו בחשיבותו הרבה של השביל ובזכות נכונותם הרבה, קורם השביל  עור וגידים .כולנו רוכבים אוהבי טבע ולכן מוטלת  עלינו האחריות לסייע בשימורו למען כולנו.

עלינו לזכור כי יש מחיר סביבתי לקיומו של השביל. לצורך הגשמת מטרתו של השביל  - לחשוף את הרוכבים בו ליופיה של הארץ, עובר הוא בתאי שטח שעד כה לא זכו לביקור ההמונים. מעתה יעברו במקומות אלה, עשרות אם לא מאות רוכבים בשנה. התנהגותינו בעת הרכיבה תקבע את גובה המחיר שתשלם הסביבה הטבעית. אם נקפיד לשמור על מספר כללים, יהיה המחיר נמוך וזניח.

עלינו לזכור כי הסביבה המדברית היא מערכת אקולוגית רגישה מאוד ובעלת איזונים עדינים. צמחים נסמכים על מעט הגשם שיורד וניגר במורד ההר ובעלי החיים נסמכים על מקורות המים הבודדים שקיימים בואדיות, בגבים ובנחלים.  בעלי חיים גדולים מכלכלים את צעדיהם בהתאם לעונת השנה והמרחק ממקורות מים. במידה ולא נקפיד על רכיבה בשביל, נבהיל בעלי חיים ונגרום הרס וסבל מיותר.  כדי לשמור על ערכי הטבע ועל המערכת האקולוגית העדינה, וגם על השביל עצמו, שחשוף לסחף ומפגעים אחרים, הנה מספר כללים חשובים.

רכבו רק על השביל
כלל שנכון לכל רכיבה בשטח, באשר היא.

השביל תוכנן כך שלא צריך יהיה לרדת ממנו. רוחבו נע בין 40 ס"מ למטר והוא עובר במקומות שבהם יותיר את הנזק המינימלי, הן חזותית והן אקולוגית. כל ירידה מהשביל מכערת את הנוף, משנה משטר זרימת מי גשם (ותגרום לתמותת צמחיה), ופוגעת בקרום הקרקע (ולכן עלולה ליצור ערוצי זרימה חדשים) .עשינו מאמצים רבים בבניה ותחזוקת השביל שיאפשרו לרכוב בו ללא סטייה ממנו. אם נתקלתם בקטע בלתי רכיב, אל תפתחו נתיב חדש. הוליכו את האופניים רגלית. כלל זה נכון גם במפגש עם סלעים ומדרגות שממש "מבקשות" לקפוץ מהן. אנא - השאירו את הפעלולים לשטחים אחרים.

כבדו את משתמשי הדרך
המשתמשים בשביל הם מטיילים כמוכם, אוהבי טבע וארץ. בעת הרכיבה סביר שתפגשו רוכבים אחרים וגם הולכי רגל. המפגש המהיר ביניכם עלול להבהיל או להפתיע. לכן, אנא התאימו את מהירות הרכיבה בהתאם לנוכחים בשביל ולשדה הראיה בהמשך השביל. סמנו להולכי רגל ותנו להם זכות קדימה. אל תפתיעו אותם. היו מסבירי פנים, זה תמיד טוב.

השאירו את השטח נקי מעקבות
בשטח אין פועלי נקיון. אנא פעלו לפי הכלל: הבאת לשטח - תוציא מהשטח
(You haul it in - you haul it out) . הצטיידו בשקיות זבל כדי לנקות אחריכם. נקודת זכות תקבלו אם תאספו פסולת גם של אחרים. שטח מטונף מעודד המשך הפקרות. שטח נקי מעודד שמירה על ניקיון. אספו אחריכם עטיפות של חטיפי אנרגיה ופנימיות ישנות.

כבדו את הטבע
אין לקטוף או לדרוס את הצומח ואין להפחיד את בעלי החיים.

שמרו על השביל
הימנעו מרכיבה מיד אחרי הגשם. כאשר הקרקע רטובה ובוצית נפגעת תשתית השביל ומעבר הצמיגים מותירים חריצים. כך גם עצירות פתאום ונעילת גלגלים - חורצים ומפורים את השביל – תתאימו את מהירות הרכיבה כך שלא יגרם נזק לשביל.

כבדו את התושבים המקומיים
אתם רוכבים בשטחים שחלקם עוברים בסמוך לשדות, פרדסים, מושבים ומאהלים בדואים. כבדו את מקור פרנסתם של התושבים. אל תפגעו ברכוש ואל תקטפו פירות וירקות. אל תחצו שדות ואל תעברו בתוך חממות.

קחו אחריות
אנו פונים אליכם לשמש דוגמא ולקחת אחריות ויוזמה בכל הקשור למתרחש סביב. הגישו סיוע לזקוקים לכך, דווחו על מפגעים בשטח או על העוברים על החוק. ברכיבותיכם בשביל תוכלו לשמש עיניים בוחנות ולסייע לגורמים המופקדים על שמירת הטבע והחוק.

כל אלו לא באו להחליף את כללי הבטיחות לרוכבים או כללי ההתנהגות שנקבעו ע"י מנהלי השטחים הפתוחים כמו רשות הטבע והגנים הקק"ל או מועצות אזוריות שבתחומם עובר השביל .


רכיבה בטוחה ואיכותית,
צוות השביל